سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی

نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی برای اصالت مقاله و اطمینان از مفید بودن آن برای پچاپ در ژورنال ها انجام می شود. در واقع مجلات علمی پژوهشی  شامل مقالاتی هستند که تحقیقات با کیفیت بالا را توصیف می کنند و قبل از انتشار توسط متخصصان این حوزه بررسی شده اند. بنابراین برای اثبات کیفیت مقاله علمی پژوهشی، ارزیابی مقاله انجام می شود. به طور کلی، هنگام ارزیابی مقاله علمی پژوهشی، مهم است که  هر نوع منبع که در متن وجود دارد ارزیابی شود. آیا منابع معتبر هستند و در جهت محتوای موجود در متن مقاله هستند یا خیر؟ توجه به  موضوع مقاله در ارزیابی مقاله علمی پژوهشی حائز اهمیت است. موضوع مقاله از این جهت که اصیل، جدید، مطابق با نیاز روز، در جهت محتوای مجله مورد نظر باشد، قابل ارزیابی است. ارزیابی مقاله علمی پژوهشی در مراحل داوری مقاله انجام می شود. مقالات ارسالی به ژورنال ها باید از نظر کیفیت محتوا ارزیابی شوند. مجلات معتبر برای سلیقه خوانندگان خود اهمیت خاصی قائل هستند. بنابراین مقاله را از نظر مطابق نظر و سلیقه مخاطب بودن نیز، ارزیابی می کنند.

در ادامه درباره نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی به تفصیل صحبت کردیم.

نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی

نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی

نحوه ارزیابی مقاله علمی پژوهشی

چگونه یک مقاله را ارزیابی کنیم؟ ارزیابی محتوای مقاله علمی پژوهشی فقط توسط یک متخصص در این زمینه انجام می شود. یک مقاله علمی پژوهشی از جوانب زیر ارزیابی می شود.

آیا نویسنده درک روشنی از وضعیت تحقیقات موجود در حوزه خود دارد؟ آیا نویسنده مراحل مناسب را برای رسیدن به نتایج خود را دنبال کرده است؟ آیا نتیجه گیری وی رضایت بخش است؟ آیا رویکرد تحقیق به اندازه کافی جامع است؟ آیا نویسنده تمام جنبه های مهم مسئله را در نظر گرفته است؟ اصالت این مقاله چیست؟

آیا این مقاله بینش جدیدی در حوزه ای که با آن سرو کار دارد ارائه می دهد؟ چه نوع تأثیری ممکن است برای کوتاه مدت و بلند مدت بر حوزه تخصصس خود داشته باشد؟ همه این موارد برای ارزیابی مقاله علمی پژوهشی مطرح است.

موفقیت انجام یک پروژه تحقیقاتی با کیفیت بالا برای دستیابی به مقاله خوب از شرط لازم است اما کافی نیست. محقق از طریق انتشار نتایج تحقیقات خود، یافته های خود را با جامعه علمی جهان به اشتراک می گذارد، به همین دلیل پیام باید روشن و متمرکز باشد. نوشتن یک مقاله خوب به خودی خود هنری است.

در این جا نکاتی به صورت ویژه مورد توجه است: آیا عنوان به خوبی انتخاب شده است ؟ (عنوانی که از محتوای درون مقاله خبر دهد). آیا چکیده به خوبی نوشته شده و از ساختار مناسبی برخوردار است؟ (همانطور که می دانیم در چکیده باید از اهداف، روش ها، نتایج و نتیجه گیری صحبت شود).

آیا خلاصه از مهمترین جنبه های مقاله اطلاع می دهد؟ آیا کلمات کلیدی انتخاب شده مناسب هستند؟ آیا ساختار کلی مقاله واضح و مناسب است؟ (به طور کلی ساختار مقالات به این ترتیب است: مقدمه، روش ها، نتایج، بحث، نتیجه گیری). آیا مقدمه به طور واضح مشکل اساسی را در زمینه دانش موجود در این حوزه مشخص می کند؟

آیا هدف مقاله (اهداف) را به روشنی بیان می کند؟ آیا نویسنده تحقیقات منتشر شده توسط دیگران را تصدیق می کند؟ آیا نویسنده روش تحقیق برای حل این مشکل و دلایل استفاده از این روش خاص را به روشنی توضیح داده است؟

اگر مقاله مبتنی بر تحلیل آماری باشد، آیا مقاله به روش صحیح انجام می شود؟ آیا نمونه گیری بی طرفانه و به اندازه کافی است؟ کیفیت ارقام چقدر خوب است؟ آیا مقیاس ارقام به وضوح مشخص شده است؟ در صورت وجود، آیا داده های عددی در شکل یا جدول ارائه شده است؟

آیا کل محتوا به خوبی سازمان یافته و ساختار یافته هستند؟ آیا پایگاه داده ای با داده های اصلی به این مقاله پیوند داده شده است؟آیا نتیجه گیری انگیزه کافی دارد و به اندازه کافی مورد بحث قرار گرفته است؟ آیا زبان مورد استفاده واضح و گیرا است؟ آیا هیچ تکرار غیرضروری داده ها (متن ، شکل ، جدول) وجود ندارد؟ آیا منابع مربوطه، به روز و به درستی قالب بندی شده اند؟

هدف مقاله با پرسش های مقابل ارزیابی می شود: چرا مقاله نوشته شده است؟ آیا محتوا و نتیجه گیری مقاله، خواننده را ترغیب به کاری می کند؟ آیا هدف مقاله با اهداف ژورنال هم خوانی دارد؟

ارزیابی مقاله علمی پژوهشی از نظر سازماندهی محتوا با سوالات مقابل انجام می شود: آیا مطالب سازمان یافته و متمرکز است؟ آیا بحث یا ارائه قابل درک است؟ آیا این تحقیق اصلی، مروری بر تحقیقات قبلی است یا یک مقاله آموزنده است؟

آیا مقاله علمی پژوهشی برای تحقیقات آینده سودمند است؟ نتیجه گیری هایی که ارائه می دهد مفید هستند؟ آیا موضوع مقاله ارزش تحقیقات علمی را داشته است یا خیر؟

ارزیابی مقاله از لحاظ عدم سرقت ادبی هم اهمیت زیادی دارد. آیا محتوای مقاله از تحقیقات و نتیچه گیری های محقق پدید آمده اند؟ اعتبار این مقاله از آزمایشات و روش های تحقیق نویسنده است؟

مقاله از نظر مناسب بودن برای مخاطب مجله نیز ارزیابی می شود. نویسنده برای چه نوع خواننده ای می نویسد؟ این مقاله با نوع مجله ارتباط دارد؟ موضوع مورد بررسی در این مقاله، مورد علاقه مخاطبان مقاله است؟

آیا از نمودارها، نقشه ها، عکس ها و سایر موارد برای نشان دادن مفاهیم استفاده می شود؟ آیا تصاویر مرتبط هستند؟ آیا جداول واضح و حرفه ای به نظر می رسند؟

ارزیابی مقاله علمی پژوهشی از جهت منابع و مراجع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا مقاله لیست مفصلی از منابع را ارائه می دهد؟ منابع مقالات پژوهشی علمی باید به وضوح مشخص شود.

مراحل داوری مقاله

در ارزیابی مقالات علمی پژوهشی از مراحل داوری مقاله است. داوران باید اهمیت موضوع، اصالت محتوا، چیستی روش تحقیق، درستی نتیجه گیری را درک کنند. ذکر کردن منابع در انتهای مقاله، عدم وجود سرقت ادبی، رعایت نکردن قالب و دستورالعمل های مجله در فرآیند داوری مقالات زیر ذره بین داوران است.

بنابراین بهتراست در نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی با موسساتی که در این زمینه کار می کنند در ارتباط باشید. ما در موسسه چاپ مقاله علمی پژوهشی را به صورت فوری و تضمینی را ارائه می دهیم. برای ارتباط تماس بگیرید