سفارش تبلیغ
صبا ویژن

14 منطقه از گرگان که حتما باید دید

14 منطقه از گرگان که حتما باید دید: گرگان شهری پر از جاذبه های گردشگری  و دیدنی های بی نظیری می باشد که ما توان گفتن همه آن را در این مقاله نداریم. یکی از زیباترین و سرسبز ترین شهرهای شمالی کشور در دل جنگل‌های هزار رنگ در استان گلستان , شهرگرگان است که به خاطر بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند و کم‌نظیر، به‌عنوان مقصدی دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز شناخته می‌شود. سفر به گرگان روح و جسم هرکسی را جلا داده و جانی تازه به او می‌بخشد.

اما برای دیدن این همه زیبایی شما باید چند روزی را دراین شهر زیبا اقامت داشته باشید تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید. فقط قبل از اینکه عازم سفر به این بهشت کوچک و رنگارنگ شوید به فکر اجاره ویلا در گرگان باشید که مخصوصا در فصل بهار پیدا کردن یک ویلا و یا سوئیت تمیز و مقرون به صرفه کمی سخت است. برای رزرو ویلا می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

09114481870

جاهای دیدنی گرگان در بهار

1-پارک جنگلی ناهارخوران

اگر به دنبال آرامش خاص و جلا دادن به روح و روانتان هستید،‌ به پارک جنگلی ناهارخوران سفر کنید. قدمت این منطقه جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک، یعنی 40 میلیون سال قبل می‌رسد. قدم زدن در میان درختان سر به آسمان کشیده، نجوای باد در میان شاخ و برگ درختان، آب و هوای دلچسب، جریان خروش رودها، آبشارها و چشمه‌سارها و صدای آواز پرندگان، همه شما را به دنیایی فرا زمینی به دور از استرس و این دنیای خاکی می‌برد.
در این جنگل می‌توانید روح تازه‌ای به کالبد خود هدیه دهید. گردشگران هرساله از نقاط مختلف راهی این نقطه سحرآمیز سرسبز می‌شوند تا جذابیت‌های آن را از نزدیک لمس کنند. همچنین امکانات گردشگری زیادی برای رفاه مسافران در این منطقه فراهم شده است.

2-جنگل توسکستان

در جنوب شرقی گرگان و در 40 کیلومتری آن، جنگل توسکستان با آب‌وهوایی دلنشین، بویژه در فصل تابستان قرار دارد که تفرجگاه بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت محسوب می‌شود. البته نباید از سرمای استخوان‌سوز این ناحیه در زمستان غافل شد.

3- بازار گرگان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرگان، بازار آن است که در بین مردم به بازار نعلبندان نیز شهرت دارد. این بازار در بخش قدیمی گرگان قرار گرفته و می‌توان آن را یکی از زیباترین بازارهای شمال ایران معرفی کرد. محصولات عرضه‌شده در این مکان، از شهرت قابل توجهی برخوردار بوده و گردشگران بسیاری، برای خرید و بازدید در آن حضور می‌یابند.

4-النگدره

اگر به ناهارخوران می‌روید می‌توانید با یک تیر دونشان بزنید و به دیدن النگدره هم بروید. النگدره در مسیر ناهارخوران واقع شده. در روزهایی که هوای گرم طاقت را از آدم می‌گیرد، النگدره 10 درجه خنک‌تر از جاهای دیگر است. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال آن امتداد دارد و از بینش می‌گذرد. در مجاورت این رودخانه سه چشمه هم قرار دارد. در النگدره به واسطه امکانات پیکنیک و رفاهی و پارک بازی کودکان به کسی بد نمی‌گذرد.

5-روستای زیارت

جاذبه های گردشگری گرگان یکی دو تا نیست و اگر دلتان بخواهد گرگان را حسابی بگردید و بهتان خوش بگذرد باید برایش وقت هم بگذارید.
یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی گرگان که بعد از ناهارخوران می‌توانید بروید روستای زیارت است. چرا اسمش زیارت است؟ به خاطر وجود زیارتگاهی که آن را متعلق به بوداییان می‌دانند. شمال روستای زیارت جنگل ناهارخوران است و جنوبش آبشار زیارت و جنگل هایی با درختان سر به فلک کشیده.
به دلیل خوش آب و هوا بودن زیارت و وجود چشمه آب گرم روستا که خاصیت درمانی دارد، یکی از پر مسافرترین روستاهای شمال  نام گرفته، اگرچه این استقبال زیاد به ضرر زیارت تمام شده و در چند سال گذشته شاهد رفتن موج ویلاسازان به سمتش بوده‌ایم.

6-مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای دوره سلجوقی است که در بازار نعلبندان گرگان قرار دارد و به‌وسیله معماران ترکمن ساخته شده است. این مسجد از یک حیاط مرکزی به شکل چهار ایوانی و چهار شبستان تشکیل شده است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز استفاده شده است. ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت‌رنگ و مناره آجری با خط‌های کوفی مربوط به عصر سلجوقی از تزئینات معماری هستند که در احداث مسجد جامع گرگان استفاده شده است.

بنای اصلی این مسجد به ویژه مناره قدیمی آن متعلق به دوره سلجوقیان است. این مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است و تزیینات معماری خاص آن متعلق به بازسازیهای دوران بعد میباشد.

عده ای معتقدند چون محراب مسجد به سوی شرق است احتمالا این مسجد برای مسلمانان سنی مذهب بنا گردیده است.

7-طبیعت سردانسر

گرگان، جنگل‌ها و دشت‌های بکر کم ندارد و یکی از آنها طبیعت سردانسر است. سردانسر سرزمین دشت‌های فراخ و اسب‌هاست و جایی است که می‌توان قدری از هیاهوی شهر به دور بود. برای رسیدن به سردانسر باید از وسط روستای زیارت به سمت نخود چشمه و بعد از آن به سمت چکل پیرزن بروید.

8-منطقه حفاظت شده جهان نما

دهکده ییلاقی جهان‌نما بهشتی ناشناخته بر فراز ابرها است که در شمال کشورمان در نقطه‌ای خارق‌العاده و جذاب قرار گرفته است. این دهکده ییلاقی آرام دارای طبیعتی زیبا و چشم اندازهای بدیع و بی نظیر است و برای کسانی که به دنبال جایی به دور از شلوغی شهر و بدون هرگونه تکنولوژی هستند، بسیار مناسب و لذت‌بخش است.

9-کاخ موزه گرگان

عمارتی متعلق به دوران حکومت پهلوی اول و یکی از کاخ‌های خانواده‌ی پهلوی است که در شهر گرگان قرار دارد. این بنای تاریخی به همت مسولان گرگان مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته و به موزه‌ی گرگان تغییر کاربری داده است. کاخ موزه گرگان لقب نخستین کاخ موزه‌ی شمال کشور و چهارمین موزه‌ی اختصاصی باستان‌شناسی در ایران را به خود اختصاص داده است.

10-آبشار نومل

آبشار نومل، مجموعه‌ای متشکل از 6 آبشار بزرگ است که در فاصله‌ی 4 کیلومتری از شمال روستایی به همین نام و در قلب جنگل‌های منطقه‌ای به نام چهل گیسو قرار دارد. از ویژگی‌های آن، مسیر دسترسی سخت و دشوار است که به همین دلیل می‌توان شاهد منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده بود. مرتفع‌ترین آبشار این ناحیه نیز به آبشار نومل شهرت دارد که از دیگر جاذبه‌های گردشگری گرگان محسوب می‌شود.

11-دریاچه‌ توشن

دریاچه‌ای زیبا و بهره‌مند از مناظر فوق‌العاده‌ی جنگلی النگدره، در بخش جنوبی روستای توشن النگدره و در 5 کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد که به دریاچه‌ی توشن شهرت دارد. زیبایی، هوای مطبوع، پوشش جنگلی زیبا، گونه‌های مختلفی از ماهیان و نیز سدی در مجاورت این دریاچه آن را به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

12-موزه صنایع دستی خانه امیر لطیفی

از دیگر جاهای دیدنی گرگان در بافت قدیم این شهر خانه امیر لطیفی بوده که در مقابل مسجد جامع و بازار نعلبندان این شهر واقع شده‌است. این خانه که مربوط به دوره قاجار بوده امروزه به عنوان موزه صنایع دستی گرگان استفاده می‌شود. ساخت ساختمان خانه امیر لطیفی با مساحتی در حدود 956 متر مربع و در دو طبقه به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد.

این بنا توسط مهدی خان ملک در دو بخش هسته اصلی و بخش‌های خدماتی ساخته شده‌است. این خانه دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق های سه‌دری و پنج‌دری، حوضخانه و فضایی برای کرسی می‌باشد. حوضخانه آن در مسیر آب شهری قرار داشته و فضایی برای رهایی از گرمای تابستان فراهم نموده‌است.

از جمله زیبایی‌های این خانه می‌توان به درهای دو لنگه دارای کتیبه و هلال، رعایت تقارن در قرارگیری فضاها، سرشیرهای پیش‌آمده، گچبری اتاق‌ها و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. در این موزه، صنایع دستی مردم گرگان، فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. بنای این خانه به شماره 2391 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

13-جنگل شصت کلا

در 6 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل های بکر شصت کلا قرار گرفته. شصت کلا جنگلی است بکر با دو آبشار. یکی به اسم شصت کلاته که محلی ها به آن فیروز محل می‌گویند و در آخر جنگل است و آن یکی باران کوه. سر منشاء این آبشارها، رودخانه شصت کلاست که 43 کیلومتر جریان دارد و از کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته است.

14-روستای زیبای شاهکوه

روستای زیبای شاهکوه گلستانی ناشناخته در استان گلستان است. این روستای تاریخی و بی‌نظیر در مرز سمنان و گلستان در 65 کیلومتری جنوب‌شرق گرگان واقع شده است.